Wat is ‘Apparaatinschrijving’ op mijn Apple?

Wat is ‘Apparaatinschrijving’ op mijn Apple?

… en ‘Brisk-ICT kan je Mac automatische configureren’. Het antwoord is: dit is een Brisk MDM-melding. Een melding van dezelfde strekking kan ook ontstaan wanneer uw zakelijke Mac wordt beheerd door de organisatie waar u werkt. We leggen u hier uit wat deze MDM melding is en wat dat voor de gebruiker betekend.

Bij Brisk ICT houden we ons bezig met alles wat te maken heeft met Apple. U kunt bij ons terecht voor de aankoop van Apple producten, maar ook voor reparatie en advies met betrekking tot uw wensen en welk apparaat daar het beste bij past. Zo wil het nog wel eens gebeuren dat u tijdens een reparatie van ons een leenapparaat mee krijgt om er voor te zorgen dat u door kunt werken terwijl wij ons best doen uw apparaat zo snel mogelijk weer werkend bij u op het bureau te krijgen.

Deze leenapparaten staan geregistreerd in Apple Business Manager (ABM) en brengen wij onder in een Mobile Device Manager (MDM). Dit vergemakkelijkt het beheren van een Apple apparaat zoals een Macbook, iMac, iPad etc. (zie deze klantcase voor een praktische toepassing van MDM: https://brisk-ict.nl/brisk-ict-regelt-de-uitrol-van-ipads-voor-het-zogeheten-pifotal-onderzoek/)

Een Mobile Device Manager stelt ons in staat om een grote groep apparaten te voorzien van updates of om ze opnieuw te installeren na gebruik door een klant. Om te voorkomen dat we klanten naar hun inloggegevens moeten vragen kiest Brisk ICT ervoor het wissen van de machine af te handelen via onze MDM. Op deze manier hoeven we geen toegang tot de gebruiker en alle gegevens die zich bevinden in die user-account.

De MDM stelt ons ook in staat het Apple activeringsslot uit te schakelen op het moment dat u vergeten bent uit te loggen uit uw Apple ID voordat het apparaat ingeleverd is. Op deze wijze zorgen we dat de data van de klant veilig blijft, toegang tot uw account is niet meer nodig. Brisk ICT kiest voor deze werkwijze om er zeker van te zijn dat de data van haar klanten veilig is, ook na gebruik van onze leenmachines.

Bij diefstal van een (leen)machine kan Brisk ICT zelfs de data op afstand wissen zodat er geen kostbare gegevens toegankelijk worden voor vreemden. Na inleveren van de leenmachine zetten we deze terug naar 0-data door een format uit te voeren volgens de GDPR-compliant Department of Defence 5220.22M methode. De gegevens worden gewist op een wijze waarbij het onmogelijk is (zelfs door gespecialiseerde bedrijven) de data terug te halen. Wel zo een veilig gevoel als u werkt op een leenapparaat welke regelmatig wisselt van gebruiker.

 

De melding ‘Apparaatinschrijving, Brisk-ICT kan je Mac automatische configureren

Het komt soms echter voor dat een apparaat tijdens herinstallatie (door Brisk of gebruiker zelf) niet goed ingeschreven raakt in de MDM.

  Het gevolg is dat de gebruiker meldingen gaat krijgen van de MDM dat deze graag wil dat het apparaat waarop u werkt zich opnieuw inschrijft.

U kunt dan de volgende melding krijgen:

U kunt in dat geval op “Details” klikken.

Het volgende scherm opent zich:

Klik op “Sta toe” en het apparaat schrijft zich opnieuw in.

Na inschrijving krijgt u het volgende scherm te zien, waarin de computer u laat zien wat er in het gedownloade profiel allemaal wel en niet kan.

Het is belangrijk te vermelden dat een MDM profiel Brisk ICT nooit de mogelijkheid geeft met u mee te kijken of privacy-gevoelige gegevens in te zien. Het profiel geeft ons toegang tot de machine op systeemniveau, nooit tot het gebruikersniveau. Apple staat bekend om haar bescherming van privacy en heeft deze strenge regels ook toegepast op haar MDM-beheer.

Brisk ICT past deze methode van Mobile Device Management ondertussen ook toe bij verschillende klanten naar volle tevredenheid. Mocht u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag.

Brisk ICT

 

Labels:,

Alles werkt samen
Overzicht merken
Google+