Online samenwerken

Oplossingen voor online samenwerken

Medewerkers kunnen beter samenwerken als ze werkbestanden en andere data kunnen delen met collega’s en eventueel anderen buiten de organisatie. Daarmee is beschikbaarheid en snelle toegang tot data onmisbaar voor de dagelijkse werkzaamheden. Tegelijkertijd is veilige data-opslag cruciaal. Het gaat tenslotte om gegevens die eigendom zijn van jouw organisatie, met informatie over bedrijfsprocessen, klanten en meer. Goed datamanagement beperkt de risico’s van misbruik, diefstal en gijzeling.  

Brisk ICT zorgt ervoor dat medewerkers data en werkbestanden eenvoudig kunnen delen. Daarbij zijn er drie vormen van dataopslag mogelijk: lokale opslag, cloudopslag en hybride opslag (een combinatie van lokaal en cloud).  

Nu technische oplossingen steeds complexer worden, biedt Brisk ICT heldere en praktische oplossingen. Daarbij hebben we ons ontwikkeld tot specialist op het gebied van lokale SD-opslag en LAN- en cloud-storage. Denk daarbij aan: 

  • Server- en storage-oplossingen
  • Storage Area Network (SAN)
  • Networked Attached Storage (NAS)
  • SharePoint
  • Microsoft OneDrive
  • Microsoft Teams

Bij oplossingen als OneDrive, Teams en SharePoint worden werkbestanden in de cloud opgeslagen en is co-creatie mogelijk. Het betekent dat meerdere medewerkers tegelijk kunnen werken aan een Word-document, Excel-spreadsheet of PowerPoint-presentatie. Zowel SAN (Storage Area Network) als NAS (Network Attached Storage) zijn bedoeld voor het leveren van extra capaciteit op het eigen kantoornetwerk.

Meer weten over oplossingen voor probleemloos (online) samenwerken? Stuur Brisk ICT een berichtje.

Beperk toegang tot je data, haal de stofkam door je gastenlijst

Organisaties die nooit met externe partijen samenwerken... wij kennen ze niet. En dankzij de Microsoft Teams-omgeving is co-creatie met meerdere partijen supermakkelijk geworden. Ook als de partijen bestaan uit leden van verschillende teams binnen je organisatie trouwens. In Teams heeft iedereen steeds toegang tot de laatste versie van de projectdocumentatie, en je kunt elkaar binnen de omgeving van het project rechtstreeks ontmoeten en berichten sturen.  

Beheer de toegang zodra een project eindigt

Maar wat als een project erop zit? Of een externe partij haakt af? Zeker wanneer de groep met gevoelige informatie werkt, wil je niet dat mensen daar tot in de eeuwigheid toegang toe hebben. Je wilt, kortom, controle hebben over wie wanneer bij welke gegevens kan. Dat moet je zelfs kunnen laten zien als je accountantscontrole of een beveiligingsaudit krijgt. Neem bijvoorbeeld een interieurbouwer die samenwerkt met vormgevers en stoffeerders. Ze werken samen in Teams, en delen daar alle relevante ontwerpen. Als er een partij afhaakt, hoeft die natuurlijk niet op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het project. En als het project is gestopt, hoeven de toegangsgegevens van de gasten niet in de organisatie te blijven rondzwerven. De stofkam erdoor!  

Oplossing: Microsoft Access reviews

Microsoft schiet te hulp met de functie Access reviews. Daarmee kun je, met een regelmaat die je zelf instelt, en volgens eigen regels, inzicht krijgen in wie er allemaal toegang heeft tot informatie in welke groep. En je kunt de rechten en rollen intrekken en wijzigen. Ook kun je medewerkers regelmatig opnieuw toegang laten vragen tot gevoelige informatie, om op die manier vinger aan de pols te houden.  

Voordelen en implementatie

Met Microsoft Access reviews houd je, ten slotte, ook grip op de rollen en rechten die gebruikers hebben. Zo voorkom je dat je deuren naar informatie openhoudt, die eigenlijk gesloten zouden moeten blijven. Optimaliseer je beveiliging met Brisk ICT. Ook voor jouw organisatie is Access reviews een superhandige dienst. Vraag je technisch consultant van Brisk ICT naar de mogelijkheden en voorwaarden. [...]

7 redenen om je de iPhone 16 zakelijk aan te schaffen

Er zijn goede redenen om de iPhone 16 aan te schaffen voor jouw medewerkers! Met de lancering van het nieuwste model iPhone heeft Apple namelijk een smartphone afgeleverd die aan de laatste eisen voor zakelijk werken voldoet. Wij zetten 7 doorslaggevende specificaties voor je op een rijtje.

Krachtig en snel

Data-analyse, 3D-modellering of zware grafische toepassingen gebruiken? Wat je nooit voor mogelijk hield, is werkelijkheid geworden. Dankzij de nieuwe A18 Bionic-chip kun je dat vanaf nu met je telefoon. De iPhone 16 is een echt werkpaard: bijzonder krachtig en snel. En bovendien gaat de chip erg efficiënt om met energie, waardoor je batterijlading langer meegaat.

Razendsnel verbonden

Dankzij de ondersteuning van 5G en Wi-Fi 6E ben je met de iPhone 16 razendsnel verbonden met het internet. Ideaal als je wilt werken in de cloud, en wilt videobellen zonder vervelende hick-ups.

Superveilig

Apple staat al bekend om zijn sterke beveiligingsmaatregelen. De iPhone 16 heeft nog strengere privacy- en encryptieprotocollen dan zijn voorgangers. De Face-ID technologie is bovendien verder verbeterd. Zo blijft de data van je bedrijf nog veiliger, ook als er mobiel gewerkt wordt.

Langere batterijduur

Wat de nieuwste generaties smartphone zo handig maakt, is dat je er onderweg mee kunt werken. Geen oplader bij je? Dat is geen probleem meer, want de iPhone 16 heeft de langste batterijduur ooit. En de iPhone 16 Pro Max gooit daar nog een schepje van 4 uur extra bovenop.

Professionele camera

Over video gesproken: de 48 Megapixel camera die Apple in de telefoon heeft weten te stoppen biedt professionele kwaliteit voor foto- en videocontent. Een must voor je MarCom- medewerkers dus.

Naadloze integratie

Met de nieuwe iPhone 16 introduceerde Apple ook het nieuwe operatingsystem iOS 18. Daarmee werk je nog beter samen. Iedere iPhone is via Apple Business Manager eenvoudig te integreren in je bedrijfsnetwerk, en op afstand te beheren en te beveiligen.

Dual-eSim

Wil je meerdere netwerken kunnen gebruiken zonder van simkaart te hoeven wisselen? De iPhone 16 ondersteunt duale Sim, waardoor je verschillende netwerken en verschillende telefoonnummers kunt gebruiken op hetzelfde toestel.

Efficiënt en krachtig

De nieuwe iPhone 16 biedt een reeks verbeteringen die essentieel zijn voor zakelijke gebruikers, waaronder krachtige prestaties, langere batterijduur, verbeterde beveiliging, snellere connectiviteit en naadloze integratie binnen het Apple-ecosysteem. Daarmee zorg je voor productiviteit, efficiëntie én werkplezier! Overweeg je om voor je medewerkers de iPhone 16 aan te schaffen? Brisk ICT is officieel Apple reseller en kan je tot in detail adviseren. Ook als je ICT-afdeling vragen heeft over het beheer, kun je nu bij ons terecht.   [...]

Zet Microsoft DLP aan, en voorkom een datalek

Oké, het zijn misschien geen staatsgeheimen, maar ook jouw organisatie heeft gevoelige informatie in huis. Natuurlijk wil je niet dat die uitlekt. Denk bijvoorbeeld aan de BSN’s van je medewerkers of een lijst met de IP-adressen in je netwerk. En stel dat de creditcardgegevens van je klanten via jou op straat zouden komen te liggen, dat zou een ramp zijn. Gelukkig heb je datalek-preventie binnen handbereik; een kwestie van instellen en aanzetten.  

Data Loss Prevention zit gewoon bij je 365 Business Premium

De simpele oplossing tegen datalekken is: verstuur gevoelige informatie in een versleutelde e-mail, of deel het veilig via Teams of SharePoint. Helaas... je werkt met mensen, en mensen zien in de gauwigheid de veiligheid wel eens over het hoofd. Gelukkig heeft Microsoft daar iets op bedacht. En die dienst zit gewoon bij je Microsoft 365 Business Premium abonnement! Je moet het maar weten. Microsoft noemt het DLP, Data Loss Prevention, en met deze dienst kun je je gegevens beschermen tegen verlies en tegen ongeoorloofde toegang, wijziging en gebruik.  

Een seintje: versleutelen graag

DLP is dus een clouddienst die gewoon beschikbaar is binnen je 365 Business Premium-licentie. Technisch is het een kwestie van instellen, aanzetten en klaar. Vanaf dat moment wordt alle verkeer dat via je Microsoft Cloud-omgeving loopt (e-mail, OneDrive, SharePoint, Teams) gemonitord op privacy-, concurrentie- en diefstalgevoelige gegevens. Worden die onbeveiligd gedeeld? Dan wordt het verkeer tegengehouden en krijgt de medewerker een seintje: versleutelen graag.  

Je bepaalt zelf hoe streng DLP monitort

Hoe streng je DLP wilt instellen, kun je zelf bepalen. Zo kun je bijvoorbeeld een drempelwaarde instellen waaronder de clouddienst niet aanslaat. En het naar wens instellen is voor je technisch consultant relatief eenvoudig. Je kunt zelfs aangeven dat bepaalde gevoelige informatie wel intern mag worden uitgewisseld, maar niet extern.  

Onmisbaar voor je informatiebeveiliging

Het gebruik van DLP beschermt je gevoelige data. Daarmee is DLP onmisbaar binnen een informatiebeveiligingsstandaard zoals ISO 27001. Op termijn gaat de NIS2-wetgeving voor alle bedrijven gelden, en ook daarvoor moet je aantoonbaar beleid hebben om datalekken te voorkomen.  

Kortom: laat meteen DLP inschakelen

Gebruikt je organisatie Microsoft 365 Business Premium? Schakel dan de Clouddienst DLP van Microsoft in om je verkeer te controleren op gevoelige informatie, zoals bijvoorbeeld financiële gegevens, strategische bedrijfsinformatie en gegevens die privacygevoelig zijn. Laat DLP instellen door je Technisch Consultant van Brisk ICT. Eerst bepalen we welke mogelijkheden binnen DLP nodig zijn om aan jouw beveiligingswensen te voldoen, en daarna zorgen we dat het werkt. Meer informatie? Neem contact op met je consultant, of met de Security Officer van Brisk ICT. [...]