In een vloek en een zucht mobiele werkplekken uitrollen in diverse landenGPRI uit Groningen voert een internationaal medisch onderzoek uit om de behandeling van mensen met luchtwegproblemen te verbeteren. Brisk ICT regelt de uitrol van iPads voor het zogeheten PIFotal-onderzoek en doet het beheer op afstand.
Pufproblemen. Het is een veel voorkomend probleem. Talloze patiënten met longklachten gebruiken hun pufje ofwel pompje verkeerd, zo blijkt uit onderzoek. ‘De medicijnen komen dan in je keel en niet in je longen,’ vertelt managing director van GPRI, professor Janwillem Kocks (MD, PhD, researcher). Oorzaken zijn volgens hem de grote variëteit aan pufjes en gebrek aan tijd en up-to-date kennis bij huisarts, apotheker en patiënt.
Internationaal onderzoek
Met het General Practitioners Research Institute (GPRI) doet hij met een team van ruim 20 collega’s onderzoek naar de behandeling van chronische ziekten waaronder COPD. ‘Met als doel het leven van de patiënt te verbeteren.’ Nederland telt zo’n 600 duizend mensen met COPD (verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem). ‘Met een juist gebruik van inhalatiemedicijnen zoals pufjes valt veel winst te behalen. Wil je de richtlijnen voor het gebruik van deze medicijnen veranderen, dan moet je dat internationaal doen – op basis van internationaal onderzoek.’ Zo ontstond het idee voor PIFotal (nomen est omen).
Lang verhaal kort: PIFotal behelst een kortdurend onderzoek onder zo’n 1.200 COPD-patiënten door zeventig huisartsen in zes verschillende landen. Voor betrouwbare data is een uniforme onderzoeksmethodiek een eerste vereiste. Met behulp van identiek geconfigureerde iPads leggen de huisartsen op foto en video vast hoe patiënten hun pufje gebruiken.
Privacy en veiligheid
‘Eugene van Brisk ICT heeft de blauwdruk voor de iPads voor ons ingesteld,’ vertelt Joyce van Cooten (MSc, researcher). Zij is namens GPRI verantwoordelijk voor de internationale uitrol. Wat moet de eindgebruiker wel en niet kunnen doen met zijn device? Hoe waarborg je privacy en veiligheid? ‘Samen hebben we deze randvoorwaarden vastgelegd in Intune. Praktisch betekent dat: snelkoppelingen naar de benodigde apps en het blokkeren of verwijderen van apps voor e-mail en het opslaan of delen van foto’s en video’s. ‘Zo voorkom je dat filmpjes op Facebook terechtkomen, om een voorbeeld te noemen.’
De iPads worden zero touch afgeleverd bij de eindgebruiker en vervolgens volledig bedrijfseigen gebruiksklaar gemaakt. Joyce: ‘Een huisarts in Portugal hoeft zijn iPad alleen maar uit het plastic te halen en kan vervolgens in twee simpele stappen aan de slag: verbinding maken met wifi en wachtwoord invoeren. De gebruiker hoeft niet eerst een aparte Apple ID aan te maken voor zakelijk gebruik. Zo gauw het apparaat met internet verbonden is, meldt het zich zelf aan bij onze cloudtoepassing en start via Apple Business Manager automatisch de configuratie.’ Dit zorgt ervoor dat deelnemers in zes verschillende landen over een identiek ingestelde iPad kunnen beschikken voor hun patiëntonderzoek. Installatietijd: ongeveer een kwartier. Daarbij kan de gebruiker zijn device instellen in de eigen taal.
Snelkoppeling
Alle onderzoeksgegevens op de iPads zijn versleuteld; de filmpjes die de huisarts tijdens zijn onderzoek maakt worden beveiligd opgeslagen. Joyce: ‘Je kunt je iPad ook niet per ongeluk open laten liggen. Wanneer een apparaat onverhoopt kwijtraakt, dan kan het op afstand worden leeggemaakt. Ook kan Eugene op afstand instellingen aanpassen, eventueel apps toevoegen en ondersteuning bieden. Daarnaast is er een speciale snelkoppeling naar een document met veel gestelde vragen. Bijvoorbeeld: wat moet ik doen als ik
mijn wachtwoord voor de onderzoekswebsite vergeten ben?’ Andere vragen komen bij ons terecht. Wij pakken die op, waarna Eugene alles snel regelt. Het contact tussen ons loopt voornamelijk via e-mail en mobiel. Janwillem vult aan: ‘Ik app regelmatig met hem.’
Vast protocol
De samenwerking tussen GPRI en Brisk ICT was bij de start van het PIFotal-project al zo’n twee jaar oud. Janwillem: ‘Ik heb destijds bewust gekozen voor Apple, vanwege de hoge standaarden voor veiligheid op dit platform. Omdat ik ict leuk vind, regelde ik het eerst allemaal zelf. Wanneer je organisatie groeit, is dat echter niet vol te houden. De vraag was toen: welke ict-partner in de buurt kies ik? Bij ict-ondersteuning is nabijheid namelijk belangrijk. De keuze voor Brisk ICT lag voor de hand, vooral omdat het bedrijf meer klanten in de medische wereld heeft. We zijn begonnen met de computers en het netwerk, daarna volgde het PIFotal-project. De kracht van de samenwerking zit in hun specifieke kennis én in de korte lijnen.’
Joyce besluit: ‘Inmiddels komen uit heel Europa de inhalatie-filmpjes binnen voor analyse door onze medewerkers. Trouwens, voor de MacBook Pro’s en MacBook Airs op kantoor werken we met dezelfde Intune-beheeroplossing. Dat is vast protocol. Nu nog een succesvol, vast protocol voor de behandeling van COPD.’
De geïntegreerde ict-oplossing van Brisk ICT voor GPRI in het kort:
· iPads
· Microsoft 365-platform
· Apple Business Manager (ABM)
· Naar klantwens ingerichte Microsoft Intune-omgeving
· Mobile Device Management (MDM) met behulp van Intune
· Support op afstand [...]
Gallagher Europe is een internationale groothandel en handelingsonderneming, met als focus elektrische afrastering binnen een breed agri-assortiment. “Ict is de verbindende factor voor veel van onze bedrijfsprocessen,” vertelt Ronald Wassink, Operations Manager bij de organisatie. “Van internationale telecommunicatie en e-mailverkeer tot orderverwerking en voorraadbeheer: bijna alle systemen hebben ict als drager.” Brisk ICT leverde een compleet nieuw serverplatform om de ict-processen van Gallagher Europe te moderniseren en te versnellen.Nieuw ERP-systeem
Het bedrijfsautomatisering van Gallagher werd veelal geregeld via een verouderd ERP-systeem. Hiermee worden onder andere logistieke, administratieve en financiële bedrijfsprocessen ondergebracht in één bedrijfsbreed systeem. “Tijden veranderen, en daarmee ook onze verwachtingen van ict,” zegt Ronald. Daarom ging Gallagher Europe op zoek naar een nieuw, modern systeem voor bedrijfsautomatisering. “Dit ERP-systeem is het nieuwste van het nieuwste. Met SAP S/4HANA hebben we veel meer doorklikmogelijkheden. Zo kunnen we bijvoorbeeld sneller data analyseren, informatie verkrijgen en inzicht krijgen in de voorraden en bestellingen. Kortom, het helpt Gallagher Europe een stuk efficiënter te werken. Door deze moderne technologie kunnen we klanten beter helpen bij vragen. De informatie- en analysemogelijkheden zijn nu talrijk.”
Cloud vs. on-premise
De overgang naar het nieuwe systeem ging niet zonder slag of stoot. Ronald: “Onze SAP-partner bood aan om het ERP-systeem te draaien op een hostingplatform; kortom, werken in de cloud. Dit is de gebruikelijke manier van werken met SAP S/4HANA. We merkten al snel dat deze aanpak niet bij onze organisatie past. De behoefte aan een nieuw on-premise serverplatform groeide. Zo zijn de prestaties gegarandeerd, van de kantoren tot de warehouses.”
Het verzoek voor een on-premise serverplatform bleek ongebruikelijk. Ronald: “Als Gallagher Europe werden we geconfronteerd met hoge specificatie-eisen van SAP. SAP stelde allerlei randvoorwaarden om de beloofde snelheid te kunnen garanderen bij een serverplatform. Daarom werd het voor ons hoog tijd om in overleg te gaan met Brisk ICT.”
On-premise serverplatform
“Ons verzoek aan Brisk ICT: realiseer een compleet nieuw, on-premise serverplatform dat voldoet aan de voorwaarden van SAP. Een hele uitdaging, omdat het standaard ict-gebruik bij een MKB via een hostingplatform geregeld wordt. Er werden daarom hoge specificatie-eisen gesteld door SAP. Brisk ICT durfde de uitdaging samen met ons aan te gaan. Daarmee zwommen ze tegen de stroom in.”
“Brisk ICT deed onderzoek naar een geschikt serverplatform, passend bij de specificaties van SAP. Hierbij namen ze contact op met hardware-leveranciers en ervaren softwarespecialisten. Op basis van de uitkomsten werd een kostenplaatje opgesteld. Vergeleken met de cloud-oplossing bleek de on-premise-oplossing passend en voordelig, ondanks de strenge voorwaarden. Niets dan lof voor de oplossingsgerichte aanpak van Brisk ICT.”
Samenwerken
De samenwerking tussen Gallagher Europe en Brisk ICT verloopt uitstekend, aldus Ronald. “Brisk ICT is al jaren ict-partner. De mensen van Brisk ICT denken mee, durven risico’s én verantwoordelijkheid te nemen en bovenal leveren ze wat er van ze gevraagd wordt. Hierbij is hun communicatie altijd down-to-earth, oplossingsgericht en onderhoudend. Ze zijn onze systeembeheerder in de breedste zin van het woord. Hierdoor kunnen we nu efficiënter werken op de manier die wij prettig vinden, op een compleet vernieuwd serverplatform. Zonder Brisk ICT was dat niet gelukt.”
ICT-platform Gallagher Europe in het kort:
HPE Servers Proliant – SAP S4/HANA TDI Compliant
HPE FC SAN oplossing – SAP S4/HANA TDI Compliant
HPE Switching 10Gbe backbone
Vcenter management
VMware essentials
Veeam essentials Backup
Diensten Brisk ICT – 24/7 monitoring en brisk online backup
FlexHydro uit Winschoten, gespecialiseerd in hydraulische cilinderproductie, reparaties en hydraulische componenten, kwam door een calamiteit bij Brisk ICT terecht. De server startte niet meer op, waardoor doorwerken op het bedrijfsnetwerk onmogelijk was en voor dataverlies werd gevreesd. Dit vroeg uiteraard om een snelle oplossing. Om van de nood een deugd te maken is tegelijk een beter bedrijfsnetwerk voor de toekomst opgezet.Romke Groeneveld: “via een kennis, die werkzaam is voor een organisatie die al klant is van Brisk ICT, had ik gehoord over deze organisatie. De kapotte server was aanleiding om contact met ze op te nemen. Binnen een half uur stonden ze hier op de stoep en dat was super.”Snel weer draaiende
Prioriteit was dat FlexHydro zo snel mogelijk weer aan het werk kon met haar Autocad bestanden en de Exact ERP-software. Als tijdelijke oplossing zijn de SQL server en data toegankelijk gemaakt op een werkstation. De mailserver is meteen vervangen door Exchange Online van Microsoft Office 365. Hierdoor kwam het mailverkeer snel weer op gang en hebben medewerkers weer toegang tot hun mail.
“Bij Brisk ICT zit de juiste kennis op de juiste plek. Het bleek dat Brisk ICT ook in Exact behoorlijk onderlegd is, dat scheelde een hoop. Ook dat verhaal kon meteen opgepakt worden, zodat op alle werkstations het programma al snel weer kon draaien.”
Hybride oplossing
Om een beter bedrijfsnetwerk voor de toekomst te creëren is gekozen voor een hybride oplossing: werken met systemen zowel in de cloud als op kantoorlocatie. De data en applicaties staan dan deels online en deels ‘in huis’. Bij FlexHydro wordt veel gewerkt met CAD-software en de voorkeur is om de primaire bedrijfsapplicatie, Exact ERP, op kantoor en dichtbij de productie te houden. Volledig in de cloud werken had daarom niet de voorkeur.
Nadat FlexHydro was voorzien van de tijdelijke noodoplossing, is een nieuwe server aangeschaft en geplaatst. Hierop zijn de (CAD) data teruggeplaatst en is een SQL server geïnstalleerd voor de Exact ERP-software. De gebruikersprofielen om in te loggen op de werkstations zijn overgezet naar de nieuwe server en ook is ervoor gekozen om meteen de Exact software te upgraden naar de nieuwste versie. De mail is wel gemigreerd naar de cloudoplossing Exchange Online.
Romke Groeneveld: “het voordeel van de mail in de cloud, is dat we altijd bij de mail kunnen. Op het moment dat de server kapot ging zijn we een groot deel van onze mail kwijtgeraakt, bovendien konden we drie dagen niet bij de mail. Ons bedrijf kan niet zonder mail, het contact met klanten gaat grotendeels via de mail en ook aanvragen, opdrachten en offertes komen allemaal via de mail binnen. Doordat dit nu in de cloud staat kunnen we altijd doorwerken en raken we niks kwijt.”
Systeembeheer en goede back-up
Door gebruik te maken van de systeembeheerdiensten en online back-up van Brisk ICT, wordt de zorg voor het nieuwe bedrijfsnetwerk volledig uit handen genomen. Eventuele problemen in de toekomst kunnen sneller opgelost worden, zonder angst voor dataverlies.
“Brisk ICT heeft gezorgd voor meer veiligheid: als zoiets weer gebeurt, dan kunnen we al gauw weer doorwerken. We zullen nooit meer drie dagen zonder mail zitten.”
Een prettige samenwerking
“De samenwerking met Brisk ICT verliep heel prettig. Al snel kregen we een contactpersoon aangewezen voor als er iets is en de communicatie verliep heel helder en duidelijk. Daarnaast zijn het vriendelijke mensen met heel veel enthousiasme, dat is ook een kracht natuurlijk. Toen het probleem was opgelost, waren zij net zo blij als wij dat waren en dat is geweldig om te zien.” [...]
Werk sámen!
Wanneer je als ondernemend reclame- en tekstbureau één decennium alle hard- en software van één leverancier betrekt, dan heb je iets uit te leggen. Die tienjarige relatie rechtvaardigt een krachtig compliment! Want alleen een uiterst kritische klant kan na zo’n lange periode schrijven dat de kwaliteiten van Brisk ICT op een hoog niveau staan. Nu onze creatieve-capriolen-club is overgedragen aan anderen, is het tijd voor een bescheiden maar verdiende terugblik.
Er waren immers altijd passende oplossingen bij vele vraagstukken. Keer op keer zónder keiharde zakelijke belangen, maar mét een keurige, klantgerichte mentaliteit. Met praktische en acceptabele voorstellen waarin alle partijen zich goed konden vinden, zodat er nooit ruimte ontstond voor teleurstelling, ook niet als er incidenteel eens iets mis leek te gaan. Méédenken bij lastige vragen, méégaan in zakelijke suggesties en méédoen bij het zoeken naar oplossingen zijn de norm gebleken in hun bedrijfsproces. Dat sloot naadloos aan bij onze wensen en maakte Brisk ICT tot de ideale leverancier van Apple hardware, inclusief alle daaraan gerelateerde software. Er verstreek een kleurrijke periode met een vlot en degelijk zakelijk contact, gecombineerd met een prima persoonlijke verstandhouding. Zo werden tien commerciële jaren óók tot een ‘aaneengesloten’ leermoment. Want of je nu een grote onderneming bent met talloze werknemers… een onderwijsinstelling of non-profit organisatie met een goed doel voor ogen… of een zelfstandige met zeer betrokken personeel… elke professional zoekt de beste ICT-leverancier waarmee hij feilloos kan werken. Leert sámenwerken. Want álles werkt samen!
Wij ontdekten kwaliteit in Stad en delen die vondst graag, met een vette knipoog naar de beste Grunnegse slogan die we konden vinden; er gaat niéts boven brisk.
Voormalig eigenaar Erik Schouten – SVDV / Schouten Van Der Velden Apeldoorn [...]
Sinds een half jaar werkt het bedrijf Friamco Recoma uit het Friese Winsum samen met Brisk ICT.Friamco Recoma is een technisch dienstverlener met 50 medewerkers. Toen hun vaste ICT-leverancier een nieuwe koers ging varen, nodigde Hielke Brisk ICT uit om een voorstel te doen voor de aanpak van de ICT.
Hielke van der Berg is een van de drie directeur-eigenaren van Friamco Recoma. Samen met zijn collega Anneke Terpstra is hij verantwoordelijk voor de ICT binnen het bedrijf. Hielke: “We werkten jarenlang naar volle tevredenheid met ons ICT-bedrijf, totdat ze een andere koers gingen varen. Dit paste niet goed bij onze bedrijfsvoering, dus we besloten op zoek te gaan naar een andere leverancier. Ik had bij een vorig bedrijf al prettig gewerkt met Brisk ICT, vandaar dat ik hen uitnodigde om ook voor Friamco Recoma een voorstel te maken. Je geeft een cruciaal onderdeel van je bedrijfsvoering uit handen, vandaar dat er vertrouwen moet zijn en dat hebben we in Brisk ICT.”
Optimalisatie
Brisk ICT maakte eerst een inventarisatie van de huidige situatie. Hielke: “Ons huidig technische platform bleek inefficiënt en was een risico voor onze continuïteit. De server-hardware bleek ook aan vervanging toe, net als de softwareversies. Brisk ICT attendeerde ons ook op de back-upprocedure. Die kon ook optimaler. We zagen de noodzaak in van deze optimalisatie, dus is Brisk ICT voor ons aan de slag gegaan.”
Probleemloos naar nieuw systeem
De overgang naar een nieuw systeem moest zo soepel mogelijk verlopen, zodat al het werk kon doorgaan. “Brisk ICT bouwde een nieuwe ICT-omgeving naast de oude en vervolgens verhuisden ze de data. Dit deden ze op ons verzoek buiten kantoortijden, om te voorkomen dat dit ons werk en onze productiviteit zou beïnvloeden.”
Veiligheid voorop
“Je wilt eigenlijk niet denken aan problemen als brand, diefstal of gehackt worden, maar het is essentieel dat je dat wel doet. Voor het geval dat we bestanden kwijtraken, er computers worden gestolen of er brand uitbreekt, hebben we dankzij Brisk ICT een back-upsysteem. Het online back-upsysteem kopieert niet alleen al onze databestanden, maar ook al onze mail. Om te ondervangen dat wij – of onze opdrachtgevers – last krijgen van virussen, gaan al onze bestanden eerst door een soort digitale wasstraat. Zo zijn we dankzij Brisk ICT op alles voorbereid.”
Friamco Recoma in het kort
Hardware: pc’s, printers, server, circa 15 gebruikers/werkplekken
Software: Windows 2016 Server + Exchange 2016, Inventor, AutoCAD Plant 3D
Back-ups: online via server Brisk ICT
Support: via helpdesk van Brisk ICT op afstand via TeamViewer
Bijzonderheden: Brisk AntiSpam haalt alle bestanden door de digitale ‘wasstraat’ [...]
Sportbedrijf Drachten is een stichting die sportaccommodaties exploiteert in de gemeente Smallingerland en het sportbeleid van de gemeente uitvoert. Onlangs zorgde Brisk ICT ervoor dat de stichting een nieuw technisch platform kreeg en helemaal overging op Windows. Ook andere ict-oplossingen laat Sportbedrijf Drachten graag over aan Brisk ICT.
“Niet alleen hebben we ict nodig voor onze kantoorwerkplekken, ook zijn bijvoorbeeld onze kassasystemen voor Zwemcentrum De Welle digitaal”, vertelt directeur Evert Jan Siderius. “Is er een storing, dan kunnen de bezoekers het zwembad niet in. Ook de temperatuur en het chloorniveau van het bad regelen we via een digitale omgeving. Kortom, ict speelt een cruciale rol binnen de organisatie.”
Nieuwe ict-infrastructuur
Sportbedrijf Drachten vertrouwt al een paar jaar op de diensten van Brisk ICT. “We kennen elkaar goed en daardoor zijn de lijnen kort. Onze contactpersonen Joan en Patrick maken tijd voor je vrij zodra je belt met je vraag.” Zoals laatst, toen naar voren kwam dat het technische platform aan modernisering toe was. “We gebruikten Windows-software op Mac-computers. Dit werkte niet meer optimaal: het systeem was verouderd geraakt.” Zowel de software als de hardware waren aan vervanging toe en daarom luidde het advies: stap over op andere ict-infrastructuur.
Migratie naar Office 365
Met hulp van Brisk ICT werd die stap voorspoedig gemaakt. “Overstappen op een andere ict-infrastructuur is een investering. Daarom heeft Brisk ICT ons drie scenario’s voorgelegd en hebben we zo voor een passende oplossing kunnen kiezen. We hebben een frisse start gemaakt met een up-to-date technisch platform: we zijn volledig gemigreerd naar Windows”, vertelt Evert Jan. “Neem Office 365. Met deze nieuwe software kunnen we nog beter samenwerken en is er een betere centrale opslag binnen de organisatie.” Ook is het systeembeheer uniform geworden: “We maken nu allemaal gebruik van een Windows-laptop of -desktop met dezelfde software.”
De kortste route
Het was even wennen, zo’n nieuw systeem. Toch kan Evert Jan nu een stuk efficiënter werken. “Je hoeft niet meer door allerlei programma’s te klikken. Nu neem je als het ware de kortste route naar je bestemming. We wilden sneller kunnen werken, en dat is dankzij Brisk ICT goed gelukt.”
Ict-afdeling op afstand
“De mentaliteit van onze organisaties lijken op elkaar,” vertelt Evert Jan verder. “De no-nonsense en hands-on aanpak van Brisk ICT spreekt ons aan. Daarom schakelen we ze in voor al onze vraagstukken over systeembeheer. Zo hebben ze een wifi-oplossing geboden voor De Welle en ondersteunen ze ons met een helpdesk. Dit werkt uitstekend: Brisk ICT functioneert als onze ict-afdeling op afstand.”
Ict-platform Sportbedrijf Drachten in het kort:
Okkinga Communicatie is een full service reclamebureau in Bolsward. Met bijna 30 medewerkers is het een groot bureau waar alle creatieve ideeën met behulp van ict uitgewerkt worden tot visuele producten. ‘De adviezen van Brisk ICT zijn gebaseerd op expertise en ervaring, en dat is prettig’ zeggen Bernard Roorda en Klaas Jetze Nieuwenhuis, art directors bij Okkinga Communicatie.
‘Voor onze ict komen we al jaren bij Brisk ICT, al zeker tien jaar. Langzaamaan zijn we gegroeid naar onze huidige bezetting en de ict is daarin meegegroeid. We maken vrijwel uitsluitend gebruik van Apple producten. Er zijn vele werkplekken uitgerust met iMacs, MacBooks, verschillende Mac mini’s, Apple TV’s en een Apple server. Alleen voor de administratie hebben we momenteel nog pc’s staan.’
Bolsward en Groningen zit nogal een afstand tussen, hoe gebeurt het systeembeheer?
‘Brisk ICT doet het meeste systeembeheer op afstand. Dat is voor ons beide handig, want Bolsward en Groningen liggen niet naast elkaar. Toch komen ze ook regelmatig over de vloer en adviseren ze ons goed. Ook als je een vraag hebt voor een privé aanschaf krijg je goed advies. Hierdoor is er een goede basis van vertrouwen over en weer.
Voor het onderhoud en de inrichting van ons systeem worden we goed begeleid. Brisk ICT helpt ons in het maken van keuzes in bijvoorbeeld de groei van het aantal systemen, maar ook als er aanpassingen nodig zijn. Samen kijken we dan wat qua investering de beste optie is.’
Jullie maken al een tijd gebruik van Adobe Creative Cloud. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?
‘Door Brisk ICT werden we uitgenodigd om een seminar van Adobe bij te wonen. Daar zijn we lekker gemaakt met de mogelijkheden van Creative Cloud. Het was daarnaast ook een logische vervolgstap na CS6. Dit pakket was voor ons niet meer genoeg met het oog op de toekomst. Met Creative Cloud zijn de mogelijkheden behoorlijk toegenomen. We zijn nu altijd up to date en hoefden niet meer in één keer een enorme investering te doen. En als je gebruik maakt van zo’n 10 volledige licenties, dan scheelt dat nogal!’
Welke voordelen ervaren jullie nog meer?
‘We zitten nu niet meer met versieverschillen en kunnen makkelijker thuiswerken. Doordat je per gebruiker je licentie kunt gebruiken op twee systemen, kun je ook op je systeem thuis verder werken aan je documenten, dat is ideaal. De meeste freelancers hebben inmiddels ook Creative Cloud en daarmee is uitwisseling van bestanden veel makkelijker geworden. En niet te vergeten, het bijwerken naar de nieuwste versie als er een update is, is heel makkelijk. We blijven met Creative Cloud dus een stuk beter up to date als voorheen.’
En, tevreden?
‘Zeker weten. De samenwerking verloopt prima en we worden goed gefaciliteerd. We kennen Brisk ICT al heel lang en we kunnen ons geen betere ict leverancier wensen.’ [...]
Rein advocaten is een advocatenkantoor met verschillende advocaten en juridische adviseurs. Sinds 2009 zijn ze gehuisvest in een nieuw kantoorpand, een kenmerkend en niet te missen pand aan de A28 bij Assen-Noord. ‘Deze verhuizing heeft ons uiteindelijk ook bij Brisk ICT gebracht’ zegt Jeroen Sprangers, Informaticarecht Advocaat.
‘Bij de aanschaf van het pand zijn we ervan uit gegaan dat er een paar grote partijen elk een eigen verdieping zouden gaan gebruiken. Dat gebeurde echter niet en er kwamen meerdere huurders. Elke huurder bracht vervolgens hun eigen ict systemen en aansluitingen met zich mee. Dat leidde tot een niet beheersbare situatie en systemen die elkaar uiteindelijk gingen tegenwerken.
Eén centrale glaslijn
Om de wildgroei aan netwerken en aansluitingen tegen te gaan hebben we ervoor gekozen om één centrale glaslijn aan te leggen voor het hele pand. Dat wilden we eerder ook al wel, maar tijdens de bouw was dit nog lastig verkrijgbaar. Rein advocaten heeft hierin de lead genomen en is op zoek gegaan naar een leverancier. Hiervoor hebben we aan een aantal van onze grote zakelijke klanten gevraagd wie ze zouden aanraden, en zo kwamen we bij Brisk ICT.
Kennis van zaken
In Brisk ICT hebben we een ict- en gesprekspartner gevonden die begrijpt wat onze vraag is. Mensen die verstand hebben van wat ze doen en de juiste vragen stellen. Hierdoor krijg je echt het gevoel begrepen te worden. Geen commerciële club die hun eigen producten niet kent, of mensen die heel veel ict kennis hebben maar alleen communiceren in enen en nullen, maar mensen met verstand van zaken. No nonsense, en dat is prettig. Door bijvoorbeeld ook te kijken naar welke ict systemen er aanwezig en nog prima bruikbaar waren, krijg je echt het gevoel dat ze met je meedenken en niet alleen producten willen verkopen.
Brisk ICT heeft inmiddels de glaslijn en het complete wifi netwerk aangelegd. Elk bedrijf maakt nu gebruik van zijn eigen gedeelte van het centrale wifi netwerk. Daarnaast is er één gastnetwerk voor het hele pand. Het netwerk van Rein werkt op verschillende verdiepingen waardoor we binnen het hele pand kunnen werken. Na de aanleg zijn we ook met de rest van onze ict overgestapt naar Brisk ICT. Het systeembeheer wordt hoofdzakelijk op afstand gedaan en als de jongens over de vloer komen is het altijd plezierig. Ze denken met je mee en zijn communicatief vaardig. Van mij krijgen ze in ieder geval complimenten!
Een helpdesk die werkt!
En als er toch iets is kunnen we altijd de helpdesk bellen. En dat is bij Brisk ICT geen callcenter, maar wie ook de telefoon opneemt, iedereen kent ons systeem en kan ons adequaat helpen. Een helpdesk die werkt! Dat is ook heel plezierig als we bijvoorbeeld een technisch probleem hebben met onze juridische software, dan verwijzen we die leveranciers gewoon door naar Brisk ICT. Bel maar gewoon, als je zegt dat je voor Rein belt weten ze al wel waar het om gaat.’ [...]
‘Als notariskantoor vinden we het belangrijk dat alles goed en op tijd geregeld wordt, zodat de klant zorgeloos eigenaar van zijn droomhuis kan worden.’Mr. Adam Elzinga in Assen, is een notariskantoor met als verzorgingsgebied de regio’s Assen en Groningen. “Met vijf werknemers helpen we mensen bij alle notariszaken die bijvoorbeeld komen kijken bij de aankoop van een huis en hypotheek.”
Vervanging verouderde systeem
“Goed werkende ICT is voor ons belangrijk en daar willen we ons geen zorgen over hoeven maken. De bestaande omgeving met Windows XP en Small Business Server 2003, was inmiddels verouderd en buiten de garantie. Omdat we ook de overstap moesten maken naar een nieuw notaris specifiek informatiesysteem (Assyst), hebben we gekozen voor een volledige platform vernieuwing.”
Nieuw platform en in de cloud
Voor het nieuwe platform is er in goed overleg met de leverancier van Assyst, een oplossing gekozen die past bij de wensen en het budget van het kantoor. Er is gekozen voor een hybride oplossing waarbij er een server op locatie staat met Windows Server 2012r2, en voor e-mail en backup wordt gebruik gemaakt van de diensten iKantoor Hosted Exchange en Brisk Online Backup. Daarmee is niet alleen het complete ict platform weer up-to-date, het is ook een stuk sneller als voorheen en het gebruiksgemak van op afstand te werken is enorm verbeterd.
Geen omkijken naar
Voor de installatie van het nieuwe informatiesysteem is samengewerkt met Devoon, de leverancier van Assyst. In gezamenlijk overleg tussen Brisk ICT en Devoon is een platform uitgewerkt en duidelijk beschreven. Zo was voor iedere partij duidelijk wat het eindresultaat zou moeten zijn. Na installatie van de nieuwe server door Brisk ICT kon Devoon op afstand het pakket installeren en inrichten.
Door te kiezen voor iKantoor Hosted Exchange en Brisk Online Backup was er voor de klant geen investering nodig in een eigen exchange server en backup systeem, want deze worden als volledig beheerde diensten afgenomen. Hier is dus geen omkijken naar.
De complete migratie moest binnen een paar weken plaatsvinden en operationeel zijn. Door goed samen te werken en te plannen is dat prima gelukt! [...]
Persoonlijke betrokkenheid is belangrijk
“We zijn meer aan personen gehecht dan aan bedrijven” verteld Roelanda van der Zwaag van Agrifirm ons als we vragen waarom Agrifirm voor Brisk heeft gekozen. “We werken eigenlijk al heel lang met deze mensen, al ver voordat Brisk werd opgericht” valt Albert Jan Hoekman haar bij. “Continuïteit is voor een grote onderneming zoals Agrifirm van ernstig belang, Agrifirm is erg seizoensafhankelijk en kan zich geen fouten permitteren. Met name in de oogstperioden waarin boeren hun producten van het land halen om te vervoeren naar de 47 graanontvangstpunten moet alles 100% werken, 24uur per dag, 7 dagen in de week. Dan is het goed te weten dat je specialisten achter je hebt staan die in geval van calamiteiten direct kunnen handelen.”
15.000 aangesloten boeren en tuindersAgrifirm is een coöperatie waarbij circa 15.000 ondernemende boeren en tuinders zijn aangesloten. De onderneming heeft een jaaromzet van circa 600 miljoen euro en circa 900 medewerkers. Agrifirm is in Nederland de grootste leverancier van meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen. Bovendien is Agrifirm een belangrijke collecteur en afzetorganisatie van granen. De coöperatie is één van de grootste diervoederproducenten en levert 1,2 miljoen ton mengvoeders en een half miljoen ton vochtige voeders.
De automatisering wordt voor een groot deel verzorgd door eigen specialisten die nauw samenwerken met de mensen van Brisk. Zo verzorgt Brisk ICT iedere dag voor ondersteuning en onderhoud aan bijvoorbeeld de systemen die door de vele weegbruggen gebruikt worden.
We zoeken geen dozenschuivers maar betrokkenheid
De samenwerking met Brisk ICT bestaat uit een aantal taken zoals preventief onderhoud, een storingsdienstfunctie, een helpdesk (in het hoogseizoen 24/7) en de implementatie van projecten. Ook de levering van hardware is een taak die Brisk ICT op zich heeft genomen. Van der Zwaag: “misschien zijn er wel voordeliger manieren om zelf hardware aan te schaffen, maar we willen geen dozenschuivers voor onze vestigingsautomatisering. De betrokkenheid van Brisk betaalt zich snel weer terug. We moeten het hebben van de toegevoegde waarde van Brisk ICT, het komt ook regelmatig voor dat we ze op pad sturen om bepaalde zaken aan te schaffen, we hebben in de loop der jaren een behoorlijke vertrouwensband opgebouwd. Ze kennen het bedrijf als hun broekzak en handelen daar ook naar.”
Stabiele factor
“Maar 1x per jaar hebben we wel een bespreking over het verlengen van het contract waarbij er natuurlijk wel over prijzen gesproken wordt” vult Albert Jan Hoekman haar aan. “Maar dat levert eigenlijk nooit een probleem op. We zijn wel altijd erg direct in kritiek, soms tot op detailniveau, maar dat moet kunnen vind ik. De mensen van Brisk zijn hier kind aan huis. Er zijn diverse mensen binnen Agrifirm die menen dat de mensen van Brisk bij ons in dienst zijn. Ze kunnen in principe tot alles toegang krijgen, als ware dat ze een eigen sleutel hebben van de voordeur. Dat moet ook wel want in het hoogseizoen moet er snel geschakeld kunnen worden.”
Roelanda van der Zwaag heeft dagelijks contact met de mensen van Brisk. “We lossen eigenlijk alles samen op en meer dan alleen de zaken waar een stekker aan zit. Ik heb laatst nog met Edzer van Brisk een betonvloertje gestort om dat door plaagdieren er steeds een storing ontstond. Dat is het verrassende van Brisk, ze denken mee in totaaloplossingen en niet alleen in bits en bytes…
Gebruikte techniek:
Werkstations HP Compaq SFF
Lexmark E240/242 voor uitprinten CMR’s (pakbonnen)
Fridina stond voor de keuze: tienduizenden euro’s investeren in nieuwe kantoorautomatisering met daar bovenop periodieke beheerkosten of voor een vast maandbedrag over online werkplekken beschikken.
Het Groningse koeltechnische bedrijf koos voor het laatste. ‘Brisk ICT ontzorgt ons nu volledig,’ zegt Robert de Vries (hoofd financiële administratie en ict). ‘We hebben totaal geen omkijken meer naar serverbeheer, back-ups, licenties en updates.’
Fridina kan zich daardoor volledig richten op datgene waar het goed in is: het ontwerpen, leveren, installeren en servicen van koel- en vriesinstallaties. ‘Sinds 1937 voorzien we supermarkten, ziekenhuizen, zorginstellingen, laboratoria en schepen van bedrijfszekere apparatuur,’ vertelt Robert. Het bedrijf heeft zich daarnaast gespecialiseerd in klimaatbeheersingssystemen voor woningen en kantoren.
Goed nadenken
Een hoog service- en dienstverleningsniveau vereist een vlekkeloos draaiend ict-netwerk. ‘Het kwam steeds vaker voor dat ons systeem haperde. We hikten echter aan tegen de hoge aanschafkosten voor een nieuw ict-platform.’ Daar kwamen dan de maandelijkse vaste kosten nog overheen. Vandaar dat het bedrijf sterk gaat overwegen om in de cloud te gaan werken. Twijfels over de werking en veiligheid had men niet: ‘Natuurlijk moet je er van tevoren goed over nadenken, maar als gebruiker van een smartphone of tablet ben je inmiddels gewend om allerlei data extern te bewaren.’
Duidelijk verhaal
Via-mond-tot-mondreclame kwam Fridina in contact met Brisk ICT. ‘We waren direct onder de indruk van hun verhaal,’ herinnert Robert zich. ‘Duidelijk en zonder poespas.’ Brisk ICT kwam daarop met een voorstel voor het migreren van werkplekken en lokale postvakken naar de cloud. De bedrijfskritische software van Fridina moest natuurlijk ook een plaats krijgen binnen iKantoor, de cloudoplossing van Brisk ICT.
Pragmatisch en inventief
Bij Fridina waren ze in meer dan één opzicht verrast door het voorstel van Brisk ICT. ‘De maandelijkse kosten bleken veel lager dan we vooraf hadden verwacht. Dat was de eerste meevaller. Verder was het prettig samenwerken. De medewerkers van Brisk ICT zijn heel pragmatisch en inventief. Overal valt wel een mouw aan te passen.’
Vlekkeloze verhuizing
In de eerste gesprekken draaide het voor Fridina om volgende kernvragen: wat moeten we overzetten naar de cloud en hoe organiseren we de verhuizing? Nu kijken ze terug op een vlekkeloos verlopen implementatie. ‘Het meeste werk is door Brisk ICT achter de schermen verricht. Vervolgens hebben we samen alles getest. Daarna is van vrijdagmiddag op maandagmorgen alles overgezet naar de cloud. Onze bedrijfsprocessen hebben daar dus geen noemenswaardige hinder van ondervonden.’
Veilig opgeslagen
Inmiddels beschikt Fridina over een tiental online werkplekken die door Brisk ICT worden gehost. Naar volle tevredenheid van iedereen. Robert wil tot slot nog een mogelijk vooroordeel wegnemen: ‘Werken in de cloud betekent in het geval van iKantoor van Brisk ICT absoluut niet werken in het luchtledige… Onze bedrijfsgegevens staan veilig en afgeschermd opgeslagen in een data center in Groningen.’ [...]
Brisk ICT leverde ict-architectuur voor verbouwde Drents ArchiefHet Drents Archief in Assen is ingrijpend verbouwd en gemoderniseerd. Brisk ICT ontwierp en installeerde een compleet nieuwe ict-architectuur. ‘Dat gebeurde vakkundig, snel en flexibel,’ zegt Bert van der Veen (foto), intern ict-adviseur bij het Drents Archief.
Wat was de reden voor de metamorfose?
‘We werken al enkele jaren met een nieuw publieksconcept dat de Drentse geschiedenis voor een bredere groep mensen toegankelijk en interessant moet maken. De verbouwing en modernisering van het Drents Archief vormt het voorlopige sluitstuk van die vernieuwingsoperatie.’
Het nieuwe toverwoord is beleving…
‘Ja, we willen zowel groepen als individuele bezoekers een belevenis bieden op het gebied van historie en erfgoed van Drenthe. Het Drents Archief is daardoor veranderd in een modern en digitaal archief.’
En voor dat laatste kwam Brisk ICT om de hoek kijken…
‘Nou, ze keken daarvoor ook al flink mee. Brisk ICT was al een tijdje onze huisleverancier en kende daardoor ons platform. De bestaande virtuele omgeving hadden ze ook al voor ons gerealiseerd. Maar voor dit traject stelde de subsidiegever een openbare aanbesteding als randvoorwaarde. Vandaar dat we op basis van een pakket van eisen een aanbestedingsprocedure zijn gestart.’
…waarna de opdracht aan Brisk ICT werd gegund?
‘Ja, hun voorstel sloot het beste aan bij ons programma van eisen. We hebben Brisk ICT daarop gevraagd om de ict-architectuur voor de publieksruimtes te ontwerpen en te installeren. Het vernieuwde Drents Archief telt drie publieksruimtes: een studio voor ontvangst van groepen, een studiezaal voor gerichte studie en een digilounge voor laagdrempelig onderzoek. Met behulp van de modernste digitale middelen krijgen bezoekers toegang tot web-based informatie in de vorm tienduizenden foto’s, documenten en films die zijn gekoppeld aan historische kaarten.’
Daar komt dus meer bij kijken dan alleen hardware en software…
‘Onderdeel van de aanpak was een integraal plan voor beeld, geluid en licht. Daartoe werkte Brisk ICT samen met Lichtpunt en Avesis. Deze samenwerkingspartners leverden respectievelijk de audio-en videocomponenten, de media- en lichtsturing en de theaterverlichting. Voor een vierde ruimte, de zogeheten Laarwoudzaal, implementeerde Brisk ICT nog een draadloos netwerk dat is gescheiden voor bezoekers en medewerkers van het Drents Archief. Ook heeft het bedrijf het beheermanagement uitgedacht en het licentiebeheer geregeld. Alle afspraken over de dienstverlening waren van tevoren helder en duidelijk vastgelegd in de Service Level Agreement.’
En wat is de voorlopige eindconclusie?
‘De hoge verwachtingen die we hadden zijn volledig waargemaakt. Brisk ICT heeft een bedrijfszeker systeem geleverd, waarbij de verschillende technische oplossingen naadloos op elkaar aansluiten. Dat alles is gebeurd in een relatieve korte tijd. Hun werkwijze was vakkundig en professioneel. Echt onderscheidend is trouwens hun kennis van het Apple-platform. Heel prettig was ook dat de medewerkers van Brisk ICT heel flexibel zijn. De voortgang van de bouwwerkzaamheden was leidend tijdens het hele proces. De planning voor de aanleg van de ict-infrastructuur moest daardoor regelmatig worden aangepast. Daar gingen ze heel soepel mee om.’
www.drentsarchief.nl
Voor het vernieuwde Drents Archief leverde en installeerde Brisk ICT:
2010
HP ProCurve netwerk-infrastructuur
HP Proliant servers
Infortrend Fibrechannel SAN Storage >150Tb
VMware HA server-virtualisatielaag
Microsoft server-software
APC + EXTnoodstroomvoorziening
BriskAntiSPAM oplossing
Brisk Online Backup oplossing
2012
Lancom draadloos netwerk met volledige dekking + hotspot
HP ProCurve gigabit-netwerkinfrastructuur
gps-repeater
Apple iPhones voor uitleen tijdens wandelingen met Annodrenthe app
Apple Mac-mini’s voor aansturing touchscreens
Apple iMac’s voor studiezaal en lounge
Apple iPad’s voor lounge
Apple-tv’s voor airplay
Apple OS X-server voor uitwisseling en beheer
uitbreiding bestaande platform voor data-storage (HP + Infortrend)
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.