Fridina

Fridina stond voor de keuze: tienduizenden euro’s investeren in nieuwe kantoorautomatisering met daar bovenop periodieke beheerkosten of voor een vast maandbedrag over online werkplekken beschikken.

Het Groningse koeltechnische bedrijf koos voor het laatste. ‘Brisk ICT ontzorgt ons nu volledig,’ zegt Robert de Vries (hoofd financiële administratie en ict). ‘We hebben totaal geen omkijken meer naar serverbeheer, back-ups, licenties en updates.’

Fridina kan zich daardoor volledig richten op datgene waar het goed in is: het ontwerpen, leveren, installeren en servicen van koel- en vriesinstallaties. ‘Sinds 1937 voorzien we supermarkten, ziekenhuizen, zorginstellingen, laboratoria en schepen van bedrijfszekere apparatuur,’ vertelt Robert. Het bedrijf heeft zich daarnaast gespecialiseerd in klimaatbeheersingssystemen voor woningen en kantoren.

Goed nadenken
Een hoog service- en dienstverleningsniveau vereist een vlekkeloos draaiend ict-netwerk. ‘Het kwam steeds vaker voor dat ons systeem haperde. We hikten echter aan tegen de hoge aanschafkosten voor een nieuw ict-platform.’ Daar kwamen dan de maandelijkse vaste kosten nog overheen. Vandaar dat het bedrijf sterk gaat overwegen om in de cloud te gaan werken. Twijfels over de werking en veiligheid had men niet: ‘Natuurlijk moet je er van tevoren goed over nadenken, maar als gebruiker van een smartphone of tablet ben je inmiddels gewend om allerlei data extern te bewaren.’

Duidelijk verhaal
Via-mond-tot-mondreclame kwam Fridina in contact met Brisk ICT. ‘We waren direct onder de indruk van hun verhaal,’ herinnert Robert zich. ‘Duidelijk en zonder poespas.’ Brisk ICT kwam daarop met een voorstel voor het migreren van werkplekken en lokale postvakken naar de cloud. De bedrijfskritische software van Fridina moest natuurlijk ook een plaats krijgen binnen iKantoor, de cloudoplossing van Brisk ICT.

Pragmatisch en inventief
Bij Fridina waren ze in meer dan één opzicht verrast door het voorstel van Brisk ICT. ‘De maandelijkse kosten bleken veel lager dan we vooraf hadden verwacht. Dat was de eerste meevaller. Verder was het prettig samenwerken. De medewerkers van Brisk ICT zijn heel pragmatisch en inventief. Overal valt wel een mouw aan te passen.’

Vlekkeloze verhuizing
In de eerste gesprekken draaide het voor Fridina om volgende kernvragen: wat moeten we overzetten naar de cloud en hoe organiseren we de verhuizing? Nu kijken ze terug op een vlekkeloos verlopen implementatie. ‘Het meeste werk is door Brisk ICT achter de schermen verricht. Vervolgens hebben we samen alles getest. Daarna is van vrijdagmiddag op maandagmorgen alles overgezet naar de cloud. Onze bedrijfsprocessen hebben daar dus geen noemenswaardige hinder van ondervonden.’

Veilig opgeslagen
Inmiddels beschikt Fridina over een tiental online werkplekken die door Brisk ICT worden gehost. Naar volle tevredenheid van iedereen. Robert wil tot slot nog een mogelijk vooroordeel wegnemen: ‘Werken in de cloud betekent in het geval van iKantoor van Brisk ICT absoluut niet werken in het luchtledige… Onze bedrijfsgegevens staan veilig en afgeschermd opgeslagen in een data center in Groningen.’