OOBE – Zeg maar dag tegen bloed, zweet en tranen

Apparaten schaf je aan om je leven makkelijker te maken. En dat wil je het liefste merken zodra je ze uit de doos haalt en aanzet. Dus geen bloed zweet en tranen bij je installatieproces, niet worstelen met de talloze instellingen, en de beveiliging geruisloos op orde krijgen. Dat kan hoor! Brisk ICT zorgt voor een superontspannen Out-of-Box Experience voor je laptop, PC, telefoon of tablet.

Pushen naar jouw apparaat

Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat je nieuwe PC of laptop vrijwel meteen correct is ingesteld? Dat doen we met Microsoft 365. Je apparaat wordt vooraf ingeschreven in jouw Microsoft 365 tenant. Dat is de afgeschermde en beveiligde cloudruimte waar de instellingen, gebruikers, bronnen en gegevens van jouw organisatie staan opgeslagen. Als we jouw nieuwe apparaat na het uitpakken en aansluiten via internet contact laten maken met die tenant, kunnen we ervoor zorgen dat alle juiste programma’s en instellingen automatisch naar het apparaat worden gepusht. 

Een beetje van de leverancier, een beetje van Brisk ICT

We moeten de laptop of computer dan natuurlijk wel kunnen herkennen. Heb je een nieuw apparaat dan speelt de leverancier een belangrijke rol. Die voorziet ons van de unieke ID waarmee je laptop of PC door ons in de tenant kan worden ingeschreven. Ook bestaande apparaten kunnen door ons eenvoudig worden aangemeld. Zodra je je laptop of computer aanzet, zoekt die verbinding met Microsoft en kijkt of hij ergens in een tenant staat. Als dat zo is, maakt hij verbinding en vraagt om je e-mailadres en wachtwoord. Goed ingevuld (je gebruikt natuurlijk 2FA)? Dan begint de installatie en wordt de laptop/PC voor jou persoonlijk klaargemaakt. 

Binnen 30 minuten gebruiksklaar

Al binnen een half uur na het invoeren van je gegevens is je apparaat gebruiksklaar. Er hoeft niemand van Brisk ICT voor langs te komen. Want vooraf zijn precies alle instellingen bepaald. Ideaal als je een nieuwe medewerker van een laptop of telefoon van de zaak wilt voorzien. Doordat je collega inlogt met een eigen mailadres en wachtwoord, kunnen ook de mailbox en toegangsrechten automatisch worden vastgelegd. Dat scheelt een boel handwerk en gedoe, en zorgt voor veiligheid en eenduidigheid voor alle gebruikers. 

Vervanging van je laptop? OOBE!

Niet alleen voor nieuwe medewerkers is OOBE van Brisk ICT een uitkomst. Ook als je bestaande medewerker een nieuw apparaat nodig heeft is het enorm handig. In je tenant staan immers ook alle bestanden, mailboxen en instellingen opgeslagen. Een vervangende laptop wordt vanzelf weer correct ingesteld en alle bestanden en gegevens, inclusief je mail, zijn snel weer toegankelijk. En stel dat jouw laptop tijdens een klus plotseling de geest geeft, dan is de nieuwe binnen no time up and running.

Onbruikbaar bij diefstal

Het gebruik van OOBE zorgt dat dieven niets met je apparaten kunnen. De nieuwe laptop of PC die is aangemeld bij Microsoft zal bij opstarten namelijk vragen om mailadres en wachtwoord, zelfs als je apparaat opnieuw geïnstalleerd wordt. Zonder die gegevens kun je er helemaal niets mee beginnen. Het gebruik van OOBE bij iPads en iPhones (via Apple Business Manager) heeft trouwens hetzelfde effect. Bovendien beschermt dit je tegen het vergeten van Apple-ID en wachtwoord… dat scheelt stapels iPads en iPhones die alleen nog als onderzetter of snijplank te gebruiken zijn.

Zo werkt dat aan de achterkant

Om jou dat geweldige gemak aan de voorkant te geven, stelt Brisk ICT aan de achterkant het nodige in. We voeren in de tenant (of in Apple Business Manager) de product ID van het apparaat in die we van de leverancier doorkrijgen. En we bepalen vooraf de hele configuratie. De te installeren programma’s, de instellingen van die programma’s, de mailboxinstellingen, de virusscanner en auto-updates, de schijfencryptie en de gebruikersrechten. Voor ons is dat even werk, jou scheelt het uren. 

Wat heb je nodig?

Als je gebruik wilt maken van OOBE in combinatie met Microsoft 365, heb je voor je Windows-machines een Pro-licentie nodig. Bij Samsung werkt dat anders: om gebruik te kunnen maken van OOBE heb je een Samsung ‘secured by Knox’ nodig. Van Apple kunnen alle apparaten gebruikt worden met OOBE: wij kunnen ze voor je registreren in Apple Business Manager. 

OOBE voor Windows, Apple, Samsung, Yealink

Bij Brisk ICT leveren we OOBE voor vrijwel alle computers, telefoons en tablets. Dus voor zowel de iPad als de Samsung tablet, je iPhone en je Samsungtoestel, je Mac, PC, laptop, MacBook en Yealink VoIP-telefoon. Vraag naar de specifieke vereisten per apparaat. 

Bloed, zweet en tranen? Voor ons niet hoor, wij weten de weg! Neem contact op met Brisk ICT.