Sinds een half jaar werkt het bedrijf Friamco Recoma uit het Friese Winsum samen met Brisk ICT.
Friamco Recoma is een technisch dienstverlener met 50 medewerkers. Toen hun vaste ICT-leverancier een nieuwe koers ging varen, nodigde Hielke Brisk ICT uit om een voorstel te doen voor de aanpak van de ICT.

Hielke van der Berg is een van de drie directeur-eigenaren van Friamco Recoma. Samen met zijn collega Anneke Terpstra is hij verantwoordelijk voor de ICT binnen het bedrijf. Hielke: “We werkten jarenlang naar volle tevredenheid met ons ICT-bedrijf, totdat ze een andere koers gingen varen. Dit paste niet goed bij onze bedrijfsvoering, dus we besloten op zoek te gaan naar een andere leverancier. Ik had bij een vorig bedrijf al prettig gewerkt met Brisk ICT, vandaar dat ik hen uitnodigde om ook voor Friamco Recoma een voorstel te maken. Je geeft een cruciaal onderdeel van je bedrijfsvoering uit handen, vandaar dat er vertrouwen moet zijn en dat hebben we in Brisk ICT.”

Optimalisatie
Brisk ICT maakte eerst een inventarisatie van de huidige situatie. Hielke: “Ons huidig technische platform bleek inefficiënt en was een risico voor onze continuïteit. De server-hardware bleek ook aan vervanging toe, net als de softwareversies. Brisk ICT attendeerde ons ook op de back-upprocedure. Die kon ook optimaler. We zagen de noodzaak in van deze optimalisatie, dus is Brisk ICT voor ons aan de slag gegaan.”

Probleemloos naar nieuw systeem
De overgang naar een nieuw systeem moest zo soepel mogelijk verlopen, zodat al het werk kon doorgaan. “Brisk ICT bouwde een nieuwe ICT-omgeving naast de oude en vervolgens verhuisden ze de data. Dit deden ze op ons verzoek buiten kantoortijden, om te voorkomen dat dit ons werk en onze productiviteit zou beïnvloeden.”

Veiligheid voorop
“Je wilt eigenlijk niet denken aan problemen als brand, diefstal of gehackt worden, maar het is essentieel dat je dat wel doet. Voor het geval dat we bestanden kwijtraken, er computers worden gestolen of er brand uitbreekt, hebben we dankzij Brisk ICT een back-upsysteem. Het online back-upsysteem kopieert niet alleen al onze databestanden, maar ook al onze mail. Om te ondervangen dat wij – of onze opdrachtgevers – last krijgen van virussen, gaan al onze bestanden eerst door een soort digitale wasstraat. Zo zijn we dankzij Brisk ICT op alles voorbereid.”

Friamco Recoma in het kort
Hardware: pc’s, printers, server, circa 15 gebruikers/werkplekken
Software: Windows 2016 Server + Exchange 2016, Inventor, AutoCAD Plant 3D
Back-ups: online via server Brisk ICT
Support: via helpdesk van Brisk ICT op afstand via TeamViewer
Bijzonderheden: Brisk AntiSpam haalt alle bestanden door de digitale ‘wasstraat’