Zwemcentrum de Welle
Glijden zonder haperen: hoe Brisk ICT zorgt dat Zwemcentrum De Welle moeiteloos draait
Zwemcentrum De Welle is al 75 jaar dé plek voor zwemles en waterplezier in Drachten. En toen er plannen kwamen voor een nieuw gebouw, vroeg de gemeente aan Sportbedrijf Drachten om ook de nieuwe locatie te exploiteren. Brisk ICT was als huisleverancier vanaf het begin betrokken, waardoor alle systemen – van werkplekken tot kassa’s en van sauna’s tot scoreborden – rimpelloos en veilig samenwerken.
Nieuwbouw vraagt tijd, en dat geldt zeker als je het grootste zwembad van Noord-Nederland gaat neerzetten. Op 24 januari 2025 opende De Welle zijn spiksplinternieuwe deuren. Alle doelgroepen kunnen er terecht om te sporten en te ontspannen. Ook biedt het nieuwe gebouw onderdak aan de werkplekken van exploitant Sportbedrijf Drachten. Sandra Bos was namens het Sportbedrijf bij de realisatie betrokken.
Dichtbij om snel te schakelen
De relatie met Brisk ICT gaat al meer dan 10 jaar terug. Het Sportbedrijf ging toen op hun werkplekken over op Mac-apparatuur, en Brisk richtte ze in. Al snel besloot het Sportbedrijf om ook het ICT-beheer van het zwembad en de werkplekken aan Brisk over te laten. ‘We werkten tot die tijd met een partner die te ver op afstand zat,’ vertelt Sandra. ‘Dat kan niet bij een zwembad, dat moet steeds up en running zijn. De mensen van Brisk zitten, letterlijk en figuurlijk, dichtbij en houden vinger aan de pols.’ Wat ook helpt, is dat je als klant bij Brisk ICT een vast aanspreekpunt hebt. Voor Sportcentrum De Welle is dat technisch consultant Patrick Oomkes.
ICT-coördinatie uit onverwachte hoek
In de planningsfase van het nieuwbouwproject raakte Patrick extra nauw bij De Welle betrokken. Toen de projectcoördinator onverwachts uitviel, nam hij namelijk de coördinatie van de ICT en installatietechniek op zich. Sandra legt uit wat dat inhield: ‘Alle systemen – de kassa’s, horeca, toegangspoorten en kluisjes, aantiksensoren in het wedstrijd-bad, het irrigatiesysteem van de plantenmuur etc., en natuurlijk de werkplekken – ze kregen een plek in het bestek en moesten degelijk en veilig met het netwerk verbonden worden.’
Dat Patrick met zijn collega’s deze rol oppakte en zorgde dat het goed kwam, was voor Sportbedrijf Drachten ‘een ideale move.’
Korte lijnen, snelle verbinding
Tijdens de realisatie van een nieuw gebouw komen er – zoals bij elk groot project – onvoorziene situaties voorbij. Maar dankzij de jarenlange samenwerking met Brisk ICT kon snel geschakeld worden. Sandra: ‘Je weet wat je aan elkaar hebt. En als je belt, kent degene die je aan de lijn hebt je meteen en verbindt je door met iemand die je vraag kan beantwoorden. Het is erg fijn om het complete beheer van ons netwerk, de beveiliging en de werkplekken aan een partner als Brisk ICT uit handen te kunnen geven’
Mensgericht werken
Sandra ziet overeenkomsten in de bedrijfscultuur. ‘Ook Brisk is horizontaal georganiseerd, met veel autonomie voor de individuele medewerkers. Ze komen afspraken na, zijn technisch goed maar ook prettig in het menselijk contact.’ Doordat technisch consultant Patrick regelmatig op locatie is, en dan even rondloopt en hier en daar een praatje maakt, is hij een bekend gezicht. Dat maakt het oplossen van problemen en het beantwoorden van vragen erg laagdrempelig.
Zelf patchen? Geen probleem
Patrick begeleidde Sandra tijdens de realisatie van de nieuwbouw zo goed, dat ze op een gegeven moment zelf aan de slag kon. ‘Toen het een keer nodig was heb ik rustig zelf aansluitingen in de patchkast lopen drukken: probleem opgelost’, lacht Sandra.
ICT en water een prima combinatie
Niets is irritanter voor medewerkers dan geen Wi-Fi hebben of niet bij apps of documenten kunnen. Volgens Sandra heeft het Sportbedrijf Drachten daar dankzij Brisk ICT geen last van: ‘Alles werkt samen, en storingen zijn bliksemsnel opgelost. Ondertussen genieten de gasten van ons zwembad van een heerlijke totaalbeleving dankzij een netwerk dat doet wat het moet doen. Van het kopen van een kaartje bij de terminal tot het kiezen van een junglethema in een van de glijbanen.’ Een zwembad als De Welle draait op techniek die je als bezoeker niet ziet, maar die alles mogelijk maakt. Dankzij Brisk ICT werkt alles soepel en, zo blijkt maar weer: ICT en water gaan uitstekend samen.



