In een vloek en een zucht mobiele werkplekken uitrollen in diverse landen

GPRI uit Groningen voert een internationaal medisch onderzoek uit om de behandeling van mensen met luchtwegproblemen te verbeteren. Brisk ICT regelt de uitrol van iPads voor het zogeheten PIFotal-onderzoek en doet het beheer op afstand.

Pufproblemen. Het is een veel voorkomend probleem. Talloze patiënten met longklachten gebruiken hun pufje ofwel pompje verkeerd, zo blijkt uit onderzoek. ‘De medicijnen komen dan in je keel en niet in je longen,’ vertelt managing director van GPRI, professor Janwillem Kocks (MD, PhD, researcher). Oorzaken zijn volgens hem de grote variëteit aan pufjes en gebrek aan tijd en up-to-date kennis bij huisarts, apotheker en patiënt.

Internationaal onderzoek

Met het General Practitioners Research Institute (GPRI) doet hij met een team van ruim 20 collega’s onderzoek naar de behandeling van chronische ziekten waaronder COPD. ‘Met als doel het leven van de patiënt te verbeteren.’ Nederland telt zo’n 600 duizend mensen met COPD (verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem). ‘Met een juist gebruik van inhalatiemedicijnen zoals pufjes valt veel winst te behalen. Wil je de richtlijnen voor het gebruik van deze medicijnen veranderen, dan moet je dat internationaal doen – op basis van internationaal onderzoek.’ Zo ontstond het idee voor PIFotal (nomen est omen).

Lang verhaal kort: PIFotal behelst een kortdurend onderzoek onder zo’n 1.200 COPD-patiënten door zeventig huisartsen in zes verschillende landen. Voor betrouwbare data is een uniforme onderzoeksmethodiek een eerste vereiste. Met behulp van identiek geconfigureerde iPads leggen de huisartsen op foto en video vast hoe patiënten hun pufje gebruiken.

Privacy en veiligheid

‘Eugene van Brisk ICT heeft de blauwdruk voor de iPads voor ons ingesteld,’ vertelt Joyce van Cooten (MSc, researcher). Zij is namens GPRI verantwoordelijk voor de internationale uitrol. Wat moet de eindgebruiker wel en niet kunnen doen met zijn device? Hoe waarborg je privacy en veiligheid? ‘Samen hebben we deze randvoorwaarden vastgelegd in Intune. Praktisch betekent dat: snelkoppelingen naar de benodigde apps en het blokkeren of verwijderen van apps voor e-mail en het opslaan of delen van foto’s en video’s. ‘Zo voorkom je dat filmpjes op Facebook terechtkomen, om een voorbeeld te noemen.’

De iPads worden zero touch afgeleverd bij de eindgebruiker en vervolgens volledig bedrijfseigen gebruiksklaar gemaakt. Joyce: ‘Een huisarts in Portugal hoeft zijn iPad alleen maar uit het plastic te halen en kan vervolgens in twee simpele stappen aan de slag: verbinding maken met wifi en wachtwoord invoeren. De gebruiker hoeft niet eerst een aparte Apple ID aan te maken voor zakelijk gebruik. Zo gauw het apparaat met internet verbonden is, meldt het zich zelf aan bij onze cloudtoepassing en start via Apple Business Manager automatisch de configuratie.’ Dit zorgt ervoor dat deelnemers in zes verschillende landen over een identiek ingestelde iPad kunnen beschikken voor hun patiëntonderzoek. Installatietijd: ongeveer een kwartier. Daarbij kan de gebruiker zijn device instellen in de eigen taal.

Snelkoppeling

Alle onderzoeksgegevens op de iPads zijn versleuteld; de filmpjes die de huisarts tijdens zijn onderzoek maakt worden beveiligd opgeslagen. Joyce: ‘Je kunt je iPad ook niet per ongeluk open laten liggen. Wanneer een apparaat onverhoopt kwijtraakt, dan kan het op afstand worden leeggemaakt. Ook kan Eugene op afstand instellingen aanpassen, eventueel apps toevoegen en ondersteuning bieden. Daarnaast is er een speciale snelkoppeling naar een document met veel gestelde vragen. Bijvoorbeeld: wat moet ik doen als ik

mijn wachtwoord voor de onderzoekswebsite vergeten ben?’ Andere vragen komen bij ons terecht. Wij pakken die op, waarna Eugene alles snel regelt. Het contact tussen ons loopt voornamelijk via e-mail en mobiel. Janwillem vult aan: ‘Ik app regelmatig met hem.’

Vast protocol

De samenwerking tussen GPRI en Brisk ICT was bij de start van het PIFotal-project al zo’n twee jaar oud. Janwillem: ‘Ik heb destijds bewust gekozen voor Apple, vanwege de hoge standaarden voor veiligheid op dit platform. Omdat ik ict leuk vind, regelde ik het eerst allemaal zelf. Wanneer je organisatie groeit, is dat echter niet vol te houden. De vraag was toen: welke ict-partner in de buurt kies ik? Bij ict-ondersteuning is nabijheid namelijk belangrijk. De keuze voor Brisk ICT lag voor de hand, vooral omdat het bedrijf meer klanten in de medische wereld heeft. We zijn begonnen met de computers en het netwerk, daarna volgde het PIFotal-project. De kracht van de samenwerking zit in hun specifieke kennis én in de korte lijnen.’

Joyce besluit: ‘Inmiddels komen uit heel Europa de inhalatie-filmpjes binnen voor analyse door onze medewerkers. Trouwens, voor de MacBook Pro’s en MacBook Airs op kantoor werken we met dezelfde Intune-beheeroplossing. Dat is vast protocol. Nu nog een succesvol, vast protocol voor de behandeling van COPD.’

De geïntegreerde ict-oplossing van Brisk ICT voor GPRI in het kort:

· iPads

· Microsoft 365-platform

· Apple Business Manager (ABM)

· Naar klantwens ingerichte Microsoft Intune-omgeving

· Mobile Device Management (MDM) met behulp van Intune

· Support op afstand